PECS

Što je PECS (Picture Exchange Communication system)?


PECS je jedinstveni alternativnI komunikacijski sustav koji su 1985. godine u SAD-u razvili dr. Sc. Andy Bondy i Lori Frost. Radi se o sustavu komunikacije razmjenom slika namijenjenom osobama s teškoćama komunikacije. Od 1985. godine PECS uspješno implementiran u cijelom svijetu s tisućama učenika svih dobnih skupina koji imaju različite kognitivne, fizičke i komunikacijske teškoće.

Način podučavanja PECS-a temelji se na primijenjenoj analizi ponašanja, a bihevioralni postupci vođenja i oblikovanja u učenju iniciranja interakcije dovode do temeljnog shvaćanja koncepta komunikacije. Ovakav sustav komunikacije pokazao se izrazito efikasnim kod djece s autizmom kod kojih klasični logopedski postupci za poticanje govora nisu učinkoviti jer djeca s autizmom često nisu motivirana za komunikaciju te imaju teškoće imitacije. Uvođenje PECS ne zahtjeva da dijete sjedi za stolom, a sličica kao alternativna komunikacija ne sputava razvoj govora već mu doprinosi.

Primarni cilj PECS-a je naučiti funkcionalnu komunikaciju. Kod djece s teškoćama komunikacije prvo se razvija imperativna komunikacija kojom dijete šalje poruku da nešto želi (zahtijevanje) jer je reakcija na takav oblik komunikacije konkretna (dijete dobije predmet, hranu, vodu, aktivnost i slično). U deklarativnoj komunikaciji (razmjena iskustava, obrazlaganje) posljedica je najčešće socijalna nagrada koja djeci s teškoćama u razvoju u početku poticanja komunikacije nije razumljiva, jasna i opipljiva. Zbog toga se PECS bavi zahtijevanjem kao prvim komunikacijskim ciljem. Postupno, djeca sve više reagiraju na socijalnu nagradu i u skladu s tim usvajaju komunikacijske funkcije povezane upravo sa socijalnim reakcijama komunikacijskog partnera.
Podučavanje putem PECS-a je lako primjenjivo za stručnjake i za roditelje jer je:
- postupno razrađeno (provodi se u 6 faza)
- provođenje se kontinuirano evaluira (obrasci za evaluaciju se dobiju na završetku PECS Basic tečaja)

Do sada se PECS uspješno koristio kod različitih poremećaja i stanja kojima je zajedničko otežano komuniciranje (produkcija i razumijevanje) bilo uzrokovano kognitivnim, psihičkim stanjima ili fizičkim ozljedama.

  

Primjeri sličica koje se koriste u PECS knjigama.

Copyright © 2018 . Sinapsa - Kabinet za razvojnu procjenu i podršku